IMG_1357

“SELFIES, CRISPETES I NÚVOLS DE SUCRE PER A TOTHOM”.

L’Escola l’Arboç de la Fundació el Maresme ha estat una de les deu entitats d’ASPACE seleccionades per desenvolupar els seus projectes a la “I Convocatoria de Proyectos de Innovación #ASPACEnet”. El nostre s’anomena: “Selfies, crispetes i núvols de sucre per a tothom”.

Déu entitats ASPACE han estat les seleccionades per desenvolupar els seus projectes per al curs 2017/2018, amb la col·laboració de Fundación Vodafone España. En aquesta convocatòria s’aposta per l’ús de tecnologies de control per a la millora de l’autonomia i la qualitat de vida de les persones amb paràlisi cerebral, des d’una perspectiva nova, la innovació tecnològica.

logos aspace

ASPACE Coruña, ASPACE Navarra, ASPACESalamanca, AVAPACE, ASPACE León, ASPACEGuipúscoa, Fundació el Maresme, ASPACEGranada, Fundació L´Espiga i ASPACEBarcelona són les deu entitats que desenvoluparan els seus projectes d’innovació gràcies a aquesta convocatòria. Els projectes seleccionats engegaran propostes molt variades com l’ús d’elements robòtics per al control d’instruments musicals, el control d’habitatges adaptats, d’utensilis de cuina o de jardineria, o el desenvolupament de videojocs immersius per a la rehabilitació específica de persones amb paràlisi cerebral.

#ASPACEnet és un projecte que Confederació ASPACE i Fundació Vodafone Espanya van engegar en 2011 i que té com a missió millorar l’autonomia i la qualitat de vida de les persones amb paràlisi cerebral a través de la tecnologia.

Confederación ASPACE i Fundación Vodafone España aposten per la promoció de la recerca i la transferència del coneixement perquè les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) suposin una plena inserció social de les persones amb paràlisi cerebral, ja que les tecnologies de suport i de comunicació alternativa són claus perquè les persones amb paràlisi cerebral es relacionin i es comuniquin amb el seu entorn, i exerceixin la seva participació social amb autonomia i igualtat de condicions.

“Selfies, crispetes i núvols de sucre per a tothom”

Amb aquest projecte, des de l’Escola l’Arboç pretenem fer que la tecnologia sigui usable i accessible resolent problemes de la vida quotidiana, com fer-se selfies o controlar l’entorn. Els destinataris seran els 47 alumnes de l’escola de EE l’Arboç. L’objectiu principal és que siguin conscients i entenguin què és una selfie, que sàpiguen què volen retratar, i que siguin autònoms en l’acció i en la decisió si es fes la selfie.

Aquestes activitats ens permeten fer autoretrats igual que fan nois i noies de la seva edat, igualant-los en condicions i oportunitats. Així ho poden compartir amb els seus amics, família i amb la societat en general. Es penjaran en plataformes on ells tenen accés i poden decidir quan i quantes vegades volen veure’ls, compartint-los i quedant així també com a record.

Aquestes activitats tenen com a objectiu augmentar la creativitat, sentir-se protagonista de l’activitat, tenir el record d’una vivència, gaudir dels resultats i saber riure’s d’un mateix. A més pretenen ajudar-los a prendre decisions de manera consensuada i conjunta, i després acceptar-les.

Per les seves característiques físiques, els alumnes de la l’Escola l’Arboç són usuaris de sistemes augmentatius i alternatius de comunicació (SAAC) i l’accés als polsadors i a les pantalles tàctils és amb la part del cos que tenen millor control de moviment (mans, cap, peus, genoll…) les activitats estan adaptades a cada persona.

En Control de l’Entorn faig núvols de sucre i crispetes de blat de moro per als meus companys i diferents activitats plàstiques amb tires de paper. Grup de nois majors.

L’objectiu principal és el poder oferir una sèrie d’activitats que siguin funcionals, on pugui haver-hi un producte final útil que els permetin ser autònoms el màxim possible, dins de les seves possibilitats i amb els recursos i ajudes tècniques necessàries en cada cas individual. Totes les activitats estaran emmarcades en un context comunicatiu i social, ja que el que pretenem és poder obrir l’activitat i ensenyar el producte final a la resta de l’escola. És necessari que una vegada duta a terme l’activitat, tothom sigui coneixedor i pugui haver-hi una tornada igualment social i comunicatiu.

Per què ens plantegem un projecte d’aquest estil? Perquè creiem que aquests nois i noies estan en una edat que requereix motivar-los, animar-los, que sentin que poden fer coses per ells mateixos i pels altres, i sobretot, la qual cosa més necessitem: tenir un bon nivell d’autoestima per venir cada dia contents, animats i amb ganes de fer.