8M-2023. La Fundació el Maresme apodera les dones a través de la formació en drets i la contractació

Per a la Fundació el Maresme, les dones són una peça clau, tant a nivell de gestió, com laboral i assistencial. A nivell organitzatiu, el 59% de la plantilla i el 58% de la Junta de Patronat està representat per dones. A més, en processos de selecció de personal, davant d’una situació d’empat de mèrits, l’Entitat sempre es decanta pel gènere infrarepresentat.

Treballar la igualtat des del propi col·lectiu. Des del 2022, l’Entitat social del Maresme forma part d’un projecte impulsat per Dincat-Plena Inclusión que busca que les entitats socials creïn grups de dones amb disCapacitat amb un doble objectiu: facilitar un espai on puguin parlar dels seus interessos i formar-les per tal que coneguin i puguin exercir els seus drets.

“Al llarg d’aquests anys, hem fet diferents accions en l’àmbit de la prevenció. Una d’elles és la creació, dins de l’Entitat, d’un grup de dones amb disCapacitat, amb la idea de donar-les veu i visibilitat. A més, estem en un projecte de Dincat, on grups de dones de diferents entitats ens reunim per treballar aspectes de gènere per ser-ne referents. Alhora, participem en un microprojecte de Dincat-Plena Inclusión, on un grup de dones treballarem i serem assessores en drets sexuals i reproductius”, assenyala Marta Ruiz, referent tècnica en victimització de la Fundació el Maresme.

L’Anna Gutiérrez treballa a recepció de les oficines centrals de la Fundació el Maresme i és una de les promotores en drets sexuals i reproductius d’aquest microprojecte. “Vaig dir que sí amb molta il·lusió. He començat a formar-me per poder assessorar a dones amb disCapacitat en drets sexuals i reproductius”.

Una de les principals denúncies d’enguany que fa el sector de la discapacitat és la gran discriminació que pateixen les dones amb discapacitat intel·lectual amb relació a l’accés als drets sexuals i reproductius. De fet, i segons un estudi impulsat per Plena Inclusió Espanya, el 83% de les dones del col·lectiu no manté relacions sexuals actualment; el 47% no té parella; el 80% parla gens o poc de sexe;  6 de cada 10 declara que no ha triat els anticonceptius que utilitza i només 6 de cada 100 dones té fills o filles.

Per tot això, les entitats del sector reclamem, a través de la patronal Dincat, el compromís i la responsabilitat de les administracions públiques, i de la societat en general, per impulsar iniciatives que avancin cap a la igualtat de gènere tenint en compte el col·lectiu. A més, el sector demana que es faci posant en valor el paper de les mateixes dones amb discapacitat intel·lectual en la lluita feminista, fent-les participes del moviment i visibilitzant el seu lideratge.

L’accés eficient i adaptat als serveis de salut, inclosos els de salut sexual i reproductiva; el compliment del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere tenint en compte les dones amb discapacitat a l’hora d’impulsar les polítiques de prevenció i abordatge; o la posada en marxa de polítiques d’ocupació que redueixin l’alta taxa d’atur entre les dones amb discapacitat; són algunes de les principals demandes del sector.