Dia Internacional de les Persones Grans

“A LA FUNDACIÓ EL MARESME M’AJUDEN A MANTENIR-ME ACTIU I A ESTAR EN CONTACTE AMB LA GENT”

1 d’octubre – Dia Internacional de les Persones Grans

En Fermí té 63 anys, està jubilat i des del passat mes de juny es beneficia del Servei d’Acompanyament a l’Envelliment Actiu Comunitari de la Fundació el Maresme, adreçat a persones amb discapacitat intel·lectual que han finalitzat la seva etapa laboral i que mantenen alts nivells d’autonomia.

En Fermí ha treballat durant 47 anys a la VELCRO® com a encarregat de subministrament de material a la cadena de producció. Es va assabentar que la Fundació el Maresme oferia aquest nou servei i s’hi va apropar per conèixer-lo. Va quedar encantat des del primer moment perquè, entre d’altres coses, l’han ajudat a cercar i participar d’activitats del seu interès al propi servei i també en casals i/o centres cívics de la ciutat de Mataró. “Llegeixo el diari esportiu, faig gimnàs, jugo a jocs de memòria, al dòmino, a la petanca al Casal d’Avis del Parc Central, que m’he apuntat aquest any, que no en sabia… M’ho passo molt bé! Estic molt content de venir aquí perquè tinc nous companys i companyes”, assegura en Fermí.

En Fermí valora molt l’acompanyament que rep a través del servei: “M’ajuden a fer les coses i a que estigui en contacte amb la gent. Com la Jessica, en Quim, l’Àngels, la Begoña, la Mireia, l’Israel, que està a recepció…”.

El Servei d’Acompanyament a l’Envelliment Actiu Comunitari de la Fundació el Maresme orienta i acompanya oferint recursos per gestionar el temps en aquesta nova etapa de la vida. I ho fa amb un model d’atenció, centrat en la persona, innovador, de proximitat, inclusiu i en xarxa amb la comunitat. “Ara en Fermí ha començat una activitat a la Fundació Iluro que es diu “Agilitza la teva ment”, una activitat totalment inclusiva on participa gent gran amb i sense discapacitat intel·lectual. Durant aquest any viatjaran per diferents països i coneixerem els costums, monuments, idiomes que s’hi parlen, etc.”, afegeix l’Àngels Salvador, referent del servei.

Per a la Fundació el Maresme, l’envelliment actiu implica entendre aquesta etapa de la vida com un cicle més de creixement personal, afegint vida als anys i no només anys a la vida.

Aquest 2021, en el marc de la pandèmia, el projecte ha donat un pas més i ha situat el seu centre de referència a la planta baixa de l’edifici central de la Fundació el Maresme, Muralla Genovesos 12 de Mataró, per apropar-se a la comunitat i participar de les activitats de la ciutat.

La Fundació el Maresme és una de les entitats impulsores del projecte “PECT Mataró-Maresme: ecosistema d’innovació per a les ciutats cuidadores”. El projecte està cofinançat per la Generalitat de Catalunya en el marc del Programa Operatiu FEDER de Cataluña 2014-2020 i està liderat per l’Ajuntament de Mataró i es treballa conjuntament amb agents desenvolupadors d’accions dels àmbits de salut, social i ensenyament: Consorci Sanitari del Maresme, Fundació TecnoCampus Mataró-Maresme, Fundació Eurecat, Fundació Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena, i la Fundació El Maresme amb la col·laboració del Consell Comarcal del Maresme i la Fundació TIC Salut Social. Té com a objectiu desenvolupar i implementar models i solucions innovadores d’acompanyament a l’envelliment actiu i a l’atenció a les persones en situació de fragilitat -especialment gent gran i persones amb discapacitat-, mitjançant tecnologia i transferència de coneixements. La participació de la Fundació el Maresme està orientada a la recerca en innovació social cap un nou model d’acompanyament a l’envelliment actiu comunitari i inclusiu per a persones amb discapacitat intel·lectual i altres col·lectius. Aquest contempla la definició i realització d’una prova pilot amb vocació de continuïtat i de transferibilitat a d’altres municipis i territoris.

La Fundació el Maresme detecta la necessitat d’avançar en recerca en l’àmbit de la innovació social per promoure nous models d’atenció a persones en situació de vulnerabilitat enfocada principalment a l’etapa d’envelliment. De fet, un dels cinc eixos del Marc Estratègic 2022 de l’entitat (Eix La Persona al Centre) està focalitzat específicament en donar resposta a noves necessitats q ue sorgeixen, com l’envelliment i el respir. I és que les persones amb discapacitat intel·lectual presenten un envelliment prematur i envelleixen abans i més de pressa.

Alhora, des de l’Entitat es detecta la inexistència de serveis adequats i regulats en la cartera de serveis socials de la Generalitat de Catalunya per atendre a aquest col·lectiu de persones quan arriben a aquesta etapa d’envelliment, així com altres realitats a les quals cal trobar resposta, com la segmentació i fragmentació dels actuals serveis socials d’atenció a les persones per col·lectius en situació de vulnerabilitat (discapacitat intel·lectual, salut mental, discapacitat física, Alzheimer, pobresa, gent gran, …), la limitació de recursos econòmics públics, etc.