Portada_9è conte d'en Santi_Fundació el Maresme

EL 9È CONTE D’EN SANTI I EL RECLAM DE MÉS LECTURA FÀCIL, PROTAGONISTES D’AQUEST SANT JORDI 2022

• S’espera que més de 800 nens i nenes d’escoles de Mataró assisteixin aquest divendres, 22 d’abril al matí al Pati del Cafè Nou, a la representació teatralitzada de “Moltes gràcies”, el nou títol de la col·lecció de contes d’en Santi.
  • En el marc de la diada, la Fundació el Maresme se suma a la campanya del sector de la discapacitat. Del 20 al 23 d’abril, l’Entitat sensibilitzarà a través de les xarxes socials sobre la necessitat de continuar fomentant l’accessibilitat cognitiva i la lectura fàcil a llibres i textes, també per a persones adultes.
  • Dissabte 23 d’abril, Diada de Sant Jordi, les persones dels centres ocupacionals i de la residència Llar Santa Maria sortiran al carrer amb les tradicionals paradetes de roses i d’artesania per convidar a les persones vianants a celebrar la diada de forma inclusiva.

En Roger i l’Aaron, del centre ocupacional Can Targa, escalfen motors de la diada i presenten així de bé el tret de sortida del programa d’activitats que preparem des de la Fundació el Maresme:

Presentació teatralitzada del 9è conte d’en Santi, “Moltes gràcies”. Escrit per professionals de la Fundació el Maresme i il·lustrat per la mataronina Vanessa Linares vol retre homenatge a totes les persones que acompanyen infants i persones amb especials dificultats des de l’inici de la pandèmia. Enguany, la banda sonora del conte ha anat a càrrec del professor de música Alex González i de l’alumna Martina Garcia Pujol.

La Fundació el Maresme recupera el Pati del Cafè Nou com a escenari de la representació teatralitzada, que tindrà lloc aquest divendres 22 d’abril a partir de les 9.45h i fins a les 13h, de la mà de persones ateses i professionals del centres ocupacionals Jaume Isern i Pere Parera. S’espera que més de 800 nens i nenes de diferents escoles de Mataró s’hi apropin a conèixer aquesta nova aventura d’en Santi.

El 9è conte d’en Santi és possible gràcies a la impressió gratuïta i desinteressada de Gráficas Campás i del patrocini de Portes Iluro. La setmana del 25 d’abril, la Fundació el Maresme iniciarà la distribució del nou conte d’en Santi a totes les escoles i biblioteques de la comarca.

La col·lecció de contes d’en Santi treballa el respecte a la diferència i a la diversitat, així com les dificultats que podem tenir totes i tots. Els textos són senzills i propers i tenen com a fil conductor en Santi, la icona de la Fundació el Maresme. A cada conte se li planteja una dificultat amb què es pot trobar ell o un/a company/a i diferents estratègies per poder-hi reflexionar. Són situacions d’escola properes i quotidianes que ens apropen a diferents discapacitats o diversitats.

Per un #SantJordiInclusiu.  Un any més, la Fundació el Maresme se suma a la campanya impulsada per dincat a través de la qual les entitats del sector omplirem les xarxes socials reclamant més llibres en lectura fàcil a les biblioteques públiques de  Catalunya. Són milers les persones que veuen vulnerat el seu dret a la cultura i a la informació, en no poder entendre la major part dels llibres i documents. En aquest sentit, el sector de la discapacitat intel·lectual afirma que actualment hi ha 42.244 llibres de lectura fàcil a les biblioteques catalanes, que representen només el 0,35% del total. Aquesta xifra és molt baixa tenint en compte que, segons dades de l’Associació de Lectura Fàcil, el 30% de la població al territori té problemes de comprensió lectura i, per tant, es podrien beneficiar d’aquest tipus de llibres i textos adaptats.

La Fundació el Maresme participa en clubs de lectura de la comunitat, com el de la biblioteca de la Fundació Iluro de Mataró, i també n’impulsa d’interns a través del diferents centres i serveis de l’Entitat.

Participació a concursos literaris inclusius impulsats pel sector i la comunitat. Persones ateses a diferents centres de la Fundació el Maresme participen a diferents concursos promoguts per entitats socials, ajuntaments o centres cívics del territori, com els promoguts per dincat, Plena Inclusión i l’Associació de Lectura Fàcil -que convida a compartir a les xarxes socials el títol d’un llibre-, la XXXIX Mostra Literària d’Argentona -que enguany inclou la categoria de microrelat i la de relat breu per a persones amb diversitat funcional en l’àmbit intel·lectual-, el II Certamen Literari de l’Associació de Veïns del barri de Cerdanyola, o la 3a edició dels Jocs Florals del Centre de Formació i Prevenció – CFP Maresme, en aquest cas amb persones amb discapacitat intel·lectual que conviuen amb problemàtiques de salut mental. En el cas dels Jocs Florals del CFP, la Fundació el Maresme també hi ha col·laborat adaptant el cartell i les bases del concurs sota els criteris de la lectura fàcil a fi d’eliminar les barreres comunicatives que sovint impedeixen que algunes persones puguin accedir a la informació.

Paradetes de roses i d’artesania. El Dissabte 23 d’abril, les persones dels centres ocupacionals i de la residència Llar Santa Maria sortiran al carrer amb les tradicionals paradetes de roses i d’artesania per convidar a tothom a celebrar la diada de forma inclusiva. Es vendran roses naturals i artesanals, i una gran varietat de productes solidaris per contribuir a millorar la qualitat de vida del col·lectiu. Punts i localitzacions:
– Centre ocupacional Pere Parera: Carrer Gran d’Argentona (matí)
– Centre ocupacional Can Targa: Avinguda Joan Maragall d’El Masnou i al mercat municipal (matí)
– Centre ocupacional Jaume Isern: Plaça Santa Anna de Mataró – cantonada carrer Santa Teresa (matí i tarda)
– Centre ocupacional Les Sureres: Avinguda Gatassa de Mataró (matí)
– Residència Llar Santa Maria: Avinguda de la República, 127 (matí)

Els Jocs d’en Santi i el contacontes d’en Santi, a  les MATINALS DE CABANELLES. El diumenge 24 d’abril, a partir de les 11h, tothom que s’hi atansi a les jornades socioculturals organitzades a la Llar Cabanelles per l’Associació de Veïns de Rocafonda, Càritas Interparroquial de Mataró, Cronopis i EnDramats, podrà gaudir en família dels Jocs gegants d’en Santi i del contacontes del 9è i nou títol d’en Santi.