La Fundació el Maresme inaugura un nou edifici inclusiu i accessible al barri de Cerdanyola de Mataró

• Hi conviuen dos serveis, un centre ocupacional que permet realitzar activitats terapèutiques i comunitàries durant el dia, i dues llars-residència adaptades i accessibles. Aquest projecte ha suposat una inversió total de 3 milions d’euros, que inclou la compra de l’edifici i les obres realitzades.
  • La Fundació el Maresme demana a l’administració pública que faciliti aquest tipus d’infraestructures residencials per acabar amb les llistes d’espera i deixar que les entitats socials se centrin en la gestió i l’acompanyament de les persones.

La Fundació el Maresme ha estrenat un nou edifici de 5 plantes al barri de Cerdanyola de Mataró. Acull dos serveis: el centre ocupacional Poble Sec, i les llars residència, Alarona i Iluro, noms triats de forma participativa per les persones que configuren la Fundació el Maresme. Aquesta fita destacada per a la comunitat ha suposat una inversió total de 3 milions d’euros, que inclouen la compra de l’edifici i les obres realitzades. El 21,6% de la inversió ha estat possible gràcies al suport econòmic de la Generalitat de Catalunya a través dels fons europeus “NextGenerationEU”. També ha contribuït la Fundació la Caixa amb 130.000€ i el llegat solidari de 400.000 € de la mataronina Maria Rosa Delás. Els 1,8 milions d’euros restants han constat de recursos propis i de suport financer.

La Fundació el Maresme ha organitzat un acte inaugural col·lectiu, amb la implicació i participació activa de les persones ateses en aquests dos serveis, que han realitzat visites guiades a famílies, entitats de l’entorn i altres persones ateses i treballadores. Tot per oferir l’oportunitat de conèixer de prop les instal·lacions i, sobretot, comprendre el valor que aquest nou projecte aporta a les persones que el gaudeixen i al seu entorn, demostrant el compromís de la Fundació el Maresme per la inclusió comunitària, l’autonomia i la qualitat de vida del col·lectiu i les seves famílies.

Un exemple de compromís amb la inclusió i l’accessibilitat. Tots els serveis disponibles en aquest nou espai han estat dissenyats parant una especial atenció a les necessitats diverses de les persones amb discapacitat intel·lectual. Tant el nou centre d’atenció diürna com les llars ofereixen un entorn segur, acollidor i accessible per a la vida quotidiana de les persones ateses.

“Hem necessitat temps i esforç, amb algun ensurt pel camí. No ha estat fàcil omplir d’activitat aquestes dues llars. Tot i que ja estaven llestes per començar a funcionar l’abril del 2021, no va ser fins als inicis del 2023 que la Generalitat va concertar i assignar noves places. Avui, però, ja és una realitat: disposem de 24 places a les llars residència, 36 places al centre ocupacional i 2 places al Servei de Respir, que també són molt necessàries per a les famílies”, assenyala el Sr. Josep Morgades, president de la Fundació el Maresme.

El Servei de Respir de la Fundació el Maresme és un programa de suport a les famílies en règim residencial per a persones amb discapacitat intel·lectual ateses a l’Entitat. Pretén millorar la qualitat de vida de tots els membres de la família, proporcionant temps de descans i donant resposta a situacions urgents imprevistes.

Un recurs insuficient davant les encara llargues llistes d’espera residencials. Aprofitant la presència de representants de l’administració pública, la Fundació el Maresme ha plantejat una reflexió davant el gran gruix de persones que continuen en llista d’espera: “Vull plantejar la reflexió sobre si les inversions en aquestes infraestructures han de ser realitzades per les entitats socials o si, en canvi, haurien de ser les administracions les que posin a l’abast aquestes infraestructures residencials perquè les entitats socials puguin centrar-se en la gestió i l’acompanyament a les persones, que és el que realment sabem fer”, ha preguntat el Sr. Morgades. “En qualsevol cas, la Fundació Maresme continuarà treballant intensament perquè, d’una manera o d’una altra, des de l’entitat puguem donar resposta a les necessitats de les persones amb discapacitat intel·lectual i a les seves famílies a la comarca del Maresme”, ha afegit.

L’acte d’inauguració, que ha tingut lloc aquesta tarda, ha comptat amb l’assistència de diferents autoritats, entre elles el 2n tinent d’alcalde de Mataró, el Sr. Sergi Morales, i el conseller de drets socials de la Generalitat de Catalunya, l’Honorable Sr. Carles Campuzano, qui també ha signat el Llibre d’Honor de la Fundació el Maresme.

Els centres ocupacionals són l’alternativa, des de l’àmbit de serveis socials, a la inclusió d’aquelles persones que han finalitzat l’etapa escolar i no poden incorporar-se al sistema de treball, ni ordinari ni protegit, en no arribar a un determinat nivell de capacitat productiva. Des d’una vessant d’Atenció Centrada en la Persona, els centres ocupacionals de la Fundació el Maresme proporcionen itineraris personalitzats en funció dels interessos i motivacions de les persones ateses així com de les seves necessitats de suport i seguint el model de les 8 dimensions de qualitat de vida. Combinen l’ajustament personal i social i l’ocupació terapèutica realitzant activitats tant als propis centres com a la comunitat.

Les llars-residència són serveis d’acolliment residencial substitutoris de la pròpia llar, que es realitzen en un establiment, adreçats a persones amb discapacitat intel·lectual quan ha esdevingut impossible o desaconsellable viure a casa seva, com a conseqüència de problemes derivats de la mateixa discapacitat, per manca de família o per no disposar de condicions sociofamiliars i assistencials adequades. En són usuàries les persones amb discapacitat que necessiten, de forma permanent o temporal, supervisió i ajuda per a les activitats de la vida diària.