COOPERACIÓ SALUT MENTAL I DISCAPACITAT

Molt satisfets d’haver coorganitzat -a Girona i Mataró durant els dies 11 i 12 de març-, les jornades «Cooperació, Salut Mental i Discapacitat», liderades pel Fons Català de Cooperació i els ajuntaments de Girona i Mataró amb el treball conjunt del FCCD, l’Ajuntament de Girona, l’Ajuntament de Mataró, la Diputació de Girona, Ajuntament de Barcelona i Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, la Fundació Maresme per a Persones amb Discapacitats, del GERD- grup editor de la revista del discapacitat, la Comunitat Terapèutica del Maresme, el col·lectiu teatral EPMA i el Col·lectiu Ronda.

UNA APOSTA PER ELIMINAR BARRERES
A més del debat i la reflexió, aquestes jornades han tingut com a principals objectius crear línies de cooperació conjuntes entre la salut mental i l’atenció directa sobre persones amb discapacitat, especialment motriu. També han servit per presentar la creació d’una xarxa centreamericana de distribució i comercialització de components de cadires de rodes i material d’incontinència i la signatura d’un manifest per tal que la cooperació municipal faci visible i potenciï el treball transversal en matèria de discapacitat i salut mental en tots els projectes.

Malgrat la declaració de la pandèmia del coronavirus, les jornades han pogut celebrar-se només amb alguns canvis a la programació. Durant les dues sessions, un centenar de professionals dels àmbits de la cooperació, la salut i l’educació social han omplert l’Espai Marfà de Girona i Can Marfà de Mataró amb ponències, diàlegs i taules rodones, moderades per Rita Marzoa, consellera, Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i el periodista de TV3 Xavier Graset.

EL PROJECTE MASAYA, L’EXPERIÈNCIA EN COOPERACIÓ INTERNACIONAL DE LA FUNDACIÓ EL MARESME
Les jornades han comptat amb la participació de professionals d’entitats de Catalunya que treballen en aquests àmbits. Pel que fa a la Fundació el Maresme, Gabriel Cañete, coordinador del Grup de Cooperació Internacional de l’Entitat, ha explicat l’experiència del Projecte Masaya (Nicaragua): la creació d’un centre integral d’atenció a persones amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies, el primer recurs d’aquestes característiques a Masaya. El projecte consisteix en una intervenció per millorar la integració social de les persones amb discapacitat de Masaya a través de l’atenció psicosocial; el diagnòstic i plans de capacitació /formació permanent; la rehabilitació i fisioteràpia; la inserció laboral; la conscienciació i sensibilització i la creació d’una unitat temporal per a persones que es desplacin de zones rurals. Després ha intervingut Álvaro González, coordinador de Frater-Masaya de Nicaragua, entitat que gestiona el centre amb el suport de la Fundació el Maresme.

Altres professionals que han participat en les jornades han estat Josep Maria Solé (Fundació Tutelar Support), Valentí Agustí (Comunitat Terapèutica del Maresme) i també de Centreamèrica com Maria Consuelo Mendonza (ASOPEDI de Guatemala), Hugo Andrino (Transiciones de Guatemala), Ruben Dávila (Centro de Atención Psicosocial Buelfields (Nicaragua).

Les jornades han estat presidides pel president del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament (FCCD), Isidre Pineda, i el director, David Minoves, i han comptat amb la participació de l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer (11 de març), la regidora d’Igualtat de Mataró, Maria Merchan i el director de Justícia Global i Cooperació de l’Ajuntament de Barceloma, David Llistar.

Un plaer haver estat partícip d’aquestes jornades. Molta feina a fer i per aprendre en l’àmbit de la cooperació salut mental-discapacitat.

Compartim alguns moments de les jornades, amb un collage de fotografies del Fons Català de Cooperació i la Fundació el Maresme.