DIA INTERNACIONAL DE LES PERSONES AMB DISCAPACITAT 2019

Un any més, avui, 3 de desembre, Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat instaurat per les Nacions Unides fa més de 20 anys, la Fundació el Maresme ha sortit al carrer per sensibilitzar l’opinió pública sobre la situació d’invisibilitat que continuen patint les persones amb discapacitat i la necessitat de continuar impulsant i defensant els seus drets, com els de tots i totes, promovent la presa de consciència pel que fa als beneficis que generaria la inclusió de les persones amb discapacitat en tots els aspectes de la vida política, social, econòmica i cultural.

L’Entitat vol:

· Evidenciar que la diversitat és inherent a la persona i a la societat i que la diversitat ens enriqueix i ens deixa veure realitats diferents.

· Reivindicar una educació inclusiva, real i efectiva.

· Trencar amb les barreres socials que ens aïllen, promoure un veritable accés a la comunicació i a la informació. Que totes les esferes de la vida pública estiguin adaptades als llenguatges dels sentits.

· Que la ciutat i la comarca del Maresme faciliti la nostra presència activa. Que es fomentin oportunitats i espais per donar-nos a conèixer.

· Construir una ciutat sense barreres i accessible per a totes i tots.

· Fomentar la  convivència i el coneixement mutus, desfer estereotips, lluitar contra els estigmes que pateixen moltes persones i que dificulten la seva plena participació ciutadana.

· Que s’ impulsin polítiques d’ocupació, persistir en la lluita contra l’exclusió socioeconòmica i laboral de les persones amb especials dificultats.

· Aconseguir la igualtat d’oportunitats i que això sigui un dels signes d’identitat de les nostres administracions i entitats.

Èmfasi en la necessitat de garantir el dret al treball. En motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, l’Entitat recorda les diverses mobilitzacions, a Mataró i a Barcelona, per reclamar un dret fonamental com és el dret al treball. En aquest sentit, valora positivament la recent pujada per part de l’Estat del 5% de les subvencions destinades al manteniment dels centres especials de treball, passant del 50% al 55% les subvencions destinades al manteniment de l’ocupació per a persones amb discapacitat dels centres especials de treball, una mesura que satisfà una de les demandes expressades pel sector. No obstant, demana que s’estengui en els propers anys amb la finalitat de preservar la tasca d’atenció i suport a les persones amb discapacitat i especials dificultats que realitzen els centres i emplaça l’administració corresponent a una revisió global del sistema model de Centres Especials de Treball.

Davant la previsió d’una possible pujada de l’SMI fins a 1.000€ l’any 2020, la Fundació es mostra preocupada ja que les entitats del tercer sector cada vegada tenen més dificultats per suportar aquests increments sense un increment equitatiu de les subvencions per part de les Administracions Públiques i poder-se mantenir competitives.

Recordem que el centre especial de treball de la Fundació, el CEO del Maresme, dóna ocupació a 288 persones amb discapacitat de la comarca, de les quals 203 són persones amb discapacitat intel·lectual. Fins ara, l’Entitat ha fet front a les pujades de l’SMI obrint noves línies de negoci, augmentant lleugerament les tarifes de preus i buscant altres vies d’ingressos, com ajudes públiques a les quals fins ara no havien concorregut, tot i que la major part d’elles no seran estables.