“Treballar en una empresa ordinària et fa sentir que vals per a qualsevol cosa”, dani navarro_sefi_fundació el maresme

DISCRIMINACIÓ DE LES PERSONES AMB DISCAPACITAT, QUE AFRONTEN MÉS BARRERES PER ACCEDIR AL MERCAT LABORAL

• Durant el 2021, de 146 persones amb discapacitat ateses al Servei de Formació i Inserció, només es van produir 17 noves insercions a l’empresa ordinària.
  • La Fundació el Maresme també visibilitza la dificultat que té aquest col·lectiu de mantenir el seu lloc de treball un cop assolit per la manca de coneixement que encara es té de la discapacitat.
  • L’Entitat se suma al reclam que realitza Dincat com a representant del sector de la discapacitat, que alerta que només 1 de cada 5 persones del col·lectiu en actiu té feina en aquest moment.
  • Impulsar la incorporació al mercat de treball amb mesures de discriminació positiva, garantir la viabilitat dels Centres Especials de Treball d’iniciativa social i avançar cap a una millor regulació de la jubilació anticipada són algunes de les propostes del sector.

En el marc del Dia Internacional de la Persona Treballadora, la Fundació el Maresme se suma a la crida que fa el sector de la discapacitat, insistint en les barreres que té el col·lectiu de persones amb discapacitat a l’hora d’inserir-se al món laboral, un dret que està recollit per la Convenció dels Drets de les persones amb discapacitat de l’ONU en el seu article 27 i que continua veient-se vulnerat.

Baixa presència de les persones amb discapacitat en el mercat laboral. La representant del sector, Dincat, alerta que només 1 de cada 5 persones amb discapacitat intel·lectual en actiu té feina en aquests moments. Aquesta realitat preocupa molt el col·lectiu, tenint en compte que el treball és un dels principals mecanismes d’inclusió social, en ser fonamental per al desenvolupament dels projectes de vida de qualsevol persona i, en concret, perquè puguin dur a terme una vida autònoma i independent.

De les 146 persones amb discapacitat ateses durant el 2021 al Servei de Formació i Inserció – SEFI de la Fundació el Maresme, només es van produir 17 noves insercions a l’empresa ordinària.

“Continua havent-hi molt desconeixement del món de la discapacitat, tant a nivell social com laboral, i això no ajuda a que les empreses apostin per la contractació del col·lectiu, que també es troben amb barreres a l’hora de mantenir els seus llocs de treball. D’aquí la importància del Treball amb Suport”, afirma Carme Martí, directora de Desenvolupament de Negocis de la Fundació el Maresme.

Actualment, una quarantena de persones participants del SEFI treballen en una empresa ordinària a través de la metodologia de Treball amb Suport, que consisteix en un conjunt de serveis i accions individualitzades que busquen que les persones amb discapacitat i amb especials dificultats puguin accedir, mantenir-se i promocionar-se en una empresa ordinària en el mercat de treball obert.

La Susana Burés, professional del Servei de Formació i Inserció de la Fundació, considera que perquè la societat avanci i s’adapti als nous temps, cal deixar enrere el paternalisme i normalitzar la inclusió laboral de les persones amb discapacitat. Les seves companyes Marina Calle i l’Anabel Ortiz afegeixen que cal concebre la diversitat com la suma recíproca de capacitats i de valors.

Testimonis del SEFI. “Per a mi treballar significa sentir-me útil, realitzada, relacionar-me amb gent i tenir independència econòmica”, manifesta la Mònica Linares, un sentiment molt similar al del Javier Ochoa, que diu que “treballar significa tenir autonomia, créixer com a persona, aprendre…”.

“Treballar en una empresa ordinària et fa sentir que vals per a qualsevol cosa”, assenyala Dani Navarro, persona del SEFI que actualment treballa a l’empresa Stradivarius del centre comercial Mataró Parc. “Estar a l’escola La Salle és el millor que em podia passar”, afirma Clara Ruiz, treballadora amb discapacitat en actiu.

Un missatge d’agraïment per a les empreses contractants. “Volem donar les gràcies al teixit empresarial que, malgrat el complex escenari econòmic actual, continua apostant i generant oportunitats de treball per a les persones amb discapacitat com en Dani i la Clara”, destaca Araceli Cañete, treballadora social del SEFI.

Per un model d’inserció laboral més inclusiu i sostenible. Des del sector de la discapacitat demanem el compromís de l’administració pública, les empreses i la societat en general per revertir aquesta situació, insistint en la importància de constituir espais de treball i diàleg per construir un nou model d’inserció laboral més inclusiu i sostenible que dignifiqui la vida del col·lectiu.

1. Incrementar els recursos, els suports i el finançament per a la contractació de les persones amb discapacitat intel·lectual. En aquest sentit, cal vincular els suports als itineraris d’inserció laboral de les persones amb discapacitat intel·lectual a les necessitats personals que tenen al llarg de la seva vida, amb independència del fet que treballin en un Centre Especial de Treball o a l’empresa ordinària, així com incrementar de manera significativa els ajuts per a la contractació.
  2. Augmentar l’actual quota del 2% de reserva de llocs de treball prevista legalment fins a un 4% (reservant un mínim de l’1% per a les persones amb discapacitat intel·lectual)
  3. Ser extremadament rigorosos en l’aplicació de mesures alternatives per part de les empreses, les quals només s’haurien d’emprar quan es demostri la impossibilitat de complir amb la quota de reserva, entre d’altres estratègies per a fomentar la inserció laboral de les persones amb discapacitat intel·lectual. “Complir amb el que marca la LGD (antiga LISMI) no és sinònim de compromís social. S’ha d’anar més enllà del que marca la llei”, afegeix la directora de Desenvolupament de Negocis de la Fundació el Maresme.

Aquestes demandes se sumen a les que el sector arrossega des de fa temps, com l’increment dels recursos destinats als Centres Especials de Treball fins a arribar a subvencionar el 75% del Salari Mínim Interprofessional per assegurar-ne la sostenibilitat; establir els canvis en matèria de seguretat social per garantir l’accés a la jubilació anticipada, atenent a que les persones amb discapacitat d’especials dificultats envelleixen prematurament i per tant, tenen moltes més dificultats d’accedir i mantenir-se al mercat laboral al llarg de la seva vida; a més, cal vetllar pel compliment efectiu de l’aplicació de la quota de reserva del 2% a favor de persones amb discapacitat en empreses de 50 o més persones treballadores, que actualment no es respecta, entre d’altres.