Presentació de l'11è conte d'en Santi_bona

1.090 infants d’11 escoles de Mataró viuen un Sant Jordi inclusiu aprenent com actuar davant la diversitat de forma respectuosa

• La nova aventura d’en Santi porta per títol “No ho puc evitar!” i se centra en el desconeixement que tenen els infants de la seva classe sobre els tics, moviments o sons que es fan de manera brusca, repetitiva i involuntària. Un de cada cinc infants pot manifestar tics en algun moment del seu desenvolupament, però solen desaparèixer abans de l’any. Aquests tics s’anomenen tics transitoris.
  • Il·lustrat per Carlos Melchor Truijillo, el procés de creació ha comptat amb la mirada d’un infant amb tics i la seva família, l’expertesa de tècniques de la Fundació el Maresme de diferents especialitats i la col·laboració de les escoles Gem i Turó de Mataró. Miriam Berrocal Rodríguez ha estat la creadora de la cançó, Susagna Grabulosa la narradora de la representació teatralitzada i de l’àudiollibre, i ha estat possible gràcies al patrocini de la Fundació Alsina i Arenas Baum de Bernis.
  • La col·lecció de contes d’en Santi vol donar visibilitat a la diferència i fomentar l’empatia i el respecte, tot amb la voluntat de generar un visió realista, normalitzada i positiva que fomenti la inclusió social. Tots els contes d’en Santi inclouen una lectura guiada per a famílies i escoles, i la partitura de la cançó del conte. Enguany, com a novetat, també inclou “els passatemps d’en Santi”.

Un miler d’alumnes de primària de Mataró, entre ells, l’escola educació especial l’Arboç, han assistit a la presentació teatralitzada de l’11è conte d’en Santi, “No ho puc evitar!”, al Pati del Cafè Nou, de la mà d’un grup de persones ateses al centre ocupacional Jaume Isern.

“Amb els contes d’en Santi volem mostrar la gran diversitat que hi ha en una aula i en el nostre entorn actual. No pretenem aprofundir en cadascuna de les dificultats que presentem a cada aventura -que poden ser trastorns, malalties, dificultats o simplement diferència-. Amb cada conte volem ensenyar diferents maneres d’actuar davant una persona que té una dificultat que desconeixem o que actua forma estranya, en aquest cas, els tics”, afirma Laia Serras, referent tècnica de la Fundació El Maresme.

Els contes d’en Santi volen normalitzar la diferència de forma realista i amb una mirada àmplia. “La majoria de contes infantils mostren només un tipus d’infants i molt poca diversitat, o sempre la mateixa i de manera ensucrada. Amb els contes d’en Santi volem donar a conèixer moltes de les diferències que ens podem trobar en el nostre dia a dia i la manera de poder-les atendre de forma respectuosa, tant per part dels infants, com de les persones professionals i famílies”, afegeix Serras.

Exemples de com afrontar la diferència.Una manera és que aquest infant, si es veu en cor, pugui explicar-ho a la resta de la classe. Tenir coneixement del que li està passant a aquest company o companya fa que els nens i nenes hi mostrin més empatia i respecte. També, poder fer entendre a la resta d’infants que a vegades a ells i a elles també els hi passa alguna cosa, encara que no sigui exactament la mateixa. Sovint, quan un infant se’n riu dels altres no és per mala intenció, sinó per desconeixement, per por o perquè no entén allò que està passant. La nostra actitud cap a aquest infant pot ser acompanyar-lo en aquesta procés i ajudar-lo a entendre-ho.

L’11è conte d’en Santi es repartirà a totes les escoles i biblioteques del territori i es continuarà representant a diferents centres educatius de la ciutat. Tota la col·lecció de contes d’en Santi es pot adquirir a les oficines centrals de la Fundació el Maresme i a la seva botiga online. També estaran a la venda aquest 23 d’abril, Diada de Sant Jordi, a les 11 parades de roses i artesania de l’Entitat (adreces al programa adjunt).

L’organització de la presentació teatralitzada de l’11è conte d’en Santi ha comptat amb el suport d’un grup de persones del Programa Singulars del Servei de Formació i Inserció de la Fundació el Maresme.

Més sobre els contes d’en Santi. El personatge d’en Santi va néixer l’any 2013 per representar el col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual del Maresme amb l’objectiu d’apropar la realitat del seu dia a dia mitjançant contes, cançons i materials pedagògics. La col·lecció de contes d’en Santi va adreçada a nens i nenes de 3 a 6 anys i ha estat elaborada per professionals de l’àmbit de l’educació i la discapacitat. Són llibres pedagògics que treballen la inclusió, el respecte per la diversitat i les dificultats que podem tenir tots i totes en un moment donat. Al final de cada conte s’hi troba una lectura guiada per compartir amb l’adult, amb qüestions per fomentar la reflexió i el diàleg al voltant de la diversitat. Cada conte ve acompanyat d’una cançó d’en Santi, amb la seva partitura i en llengua de signes i un codi QR per enllaçar amb la web d’en Santi, on s’hi troben moltes altres activitats.

Presentació de l'11è conte d'en Santi_bona

presentació 11è conte d'en santi_escola arboç