24a JORNADA DEL CDIAP: ENTENDRE PER ATENDRE

Dilluns 7 de maig vam celebrar la 24a Jornada del Centre de Desenvolupament i Atenció Precoç (CDIAP) del Maresme sota el títol “FAMÍLIA IMMIGRADA: ENTENDRE PER ATENDRE

Des de fa anys, al CDIAP observem com el dol migratori incideix en la criança, la salut mental i, en general, en el desenvolupament dels infants. Per això enguany hem proposat aquest espai de reflexió: per entendre, acollir i atendre millor.

Veiem com el dol migratori pot accentuar-se en el moment de la maternitat i paternitat, moment en què es reviuen les experiències com a fill/a, models de criança i cultures del país d’origen, i per la dificultat, sovint, de no poder compartir aquests sentiments amb el seu entorn proper i el coixí familiar.

La jornada va aplegar un total de 240 assistents de diferents punts del territori català (especialment de centres d’atenció precoç) i també de la mateixa comarca, amb perfils tan diferents com mestres, logopedes, psicòlegs, sociòlegs, professionals de la salut, de serveis socials, etc. i van servir de punt de trobada i reflexió.

Es va parlar de la importància d’afavorir la igualtat respectant la diversitat, d’aproximar-se per conèixer l’altre des de l’empatia, creant espais per compartir experiències i bastir ponts de diàleg i de reflexió conjunta. Es van presentar algunes iniciatives concretes encaminades a construir aquests espais, tant des de l’entorn escolar com des del teixit associatiu en general.

La jornada va començar amb Víctor Bassas, tècnic de polítiques migratòries del Consell Comarcal, que ens va apropar a les dades demogràfiques de la comarca, destacant que un 11% de la població és immigrada i que hi ha un total de 136 procedències diferents.

Vam comptar, també, amb la presència de professionals com el professor Joseba Achotegui, psiquiatre expert en la incidència de salut mental en la immigració, fundador i director del SAPPIR (Servei d’Atenció Psicopatològica i Psicosocial a Immigrants i Refugiats), que va parlar sobre els diferents tipus de dol migratori i, en especial, va descriure la Síndrome d’Ulisses, sovint confosa i tractada com a depressió i que és un quadre d’estrès crònic i múltiple acompanyat, entre d’altres, de sensació de soledat i d’indefensió, on tot el que envoltava a la persona canvia de manera dràstica (entorn familiar, llengua, cultura, religió, estatuts social, paisatge, menjars…).

En referir-nos a la migració hi ha nombrosos estudis sobre els factors econòmics, demogràfics, però sovint no es dona prou pes en la incidència de tot aquest procés en l’àmbit psicològic i humà.

No hem d’oblidar que des de l’origen de l’home, de l’espècie humana hem migrat. “Per això tenim peus i no arrels”, com deia Joseba Achotegui en la seva ponència. Actualment, però, i cada vegada més, es viu la migració com un delicte, el dret a immigrar es veu compromès. És molt difícil migrar com a família amb el que això suposa de trencament de vincles i de dificultats en el posterior reagrupament.

A la Jornada també vam voler comptar amb ponències i experiències de la comarca en el camp de la mediació i la salut, de l’educació i la ciutat.

Badia Bouia i Anna Cabot, mediadora intercultural i pediatra, respectivament, ens van aportar les seves experiències amb famílies immigrades al llarg de molts anys de professió. Com viuen la criança, la discapacitat, etc. juntament amb la pediatra Andrea Wicijowski, que ens va explicar quina atenció es dona a les famílies immigrades en els serveis d’atenció primària i es va remarcar la importància de la sensibilitat i l’escolta activa, sense prejutjar, per poder bastir ponts entre persones i cultures.

A la tarda es va parlar sobre les identitats de les segones generacions de la mà de Lluïsa Berrozpe i Vaia Zata (treballadora social i psicòloga respectivament del SOAF, Servei d’Orientació i Acompanyament a la Família) de Trinijove de Barcelona. Quina percepció i avaluació tenen aquests infants, nascuts aquí, de la seva identitat. Quin procés duen a terme per anar-se identificant i trobant el seu espai entre dos mons, propers i llunyans alhora.

Vam conèixer experiències inclusives des de l’entorn escolar amb la mestra Mercè Juan (MEM) i el projecte FEM UN CAFÈ DE CIUTAT, i amb les mestres Marta Casas i Amàlia Pau de l’escola Tomàs Viñas amb el projecte VIU L’ESCOLA.

Aquests projectes a petita escala, a diferents escoles i espais de la ciutat  han permès conèixer de ben a prop les famílies i les situacions diàries i com a conseqüència han facilitat la cohesió i el coneixement entre persona i persona, han millorat la relació família-escola, l’acceptació dels nens a l’aula, la comunicació espontània dins i fora de l’aula, l’autoestima dels infants de famílies immigrades i ha promogut nous valors de convivència per tots.

NOVETATS EN EL FORMAT
Enguany la participació dels terapeutes del CDIAP del Maresme va ser amb el format d’un seguit de vinyetes descriptives.

Els terapeutes del CDIAP van intervenir oferint situacions del treball del dia a dia amb famílies immigrades al nostre servei, il·lustrant d’aquesta manera com tots els temes que es van parlar al llarg de la jornada quedaven reflectits en el treball diari.

Les ponències o resums de la jornada es poden consultar i descarregar gratuïtament a la nostra plana web https://www.fundaciomaresme.cat/centres/cdiap/#toggle-id-7

I el recull fotogràfic, clicant aquí